søndag 1. mars 2009

Skjønnheten og drittsekken

Hvis det virkelig er sant at Rihanna har vendt tilbake til Chris Brown etter at han banket henne gul og blå og rød og svart så følger det et beklagelig mønster i slike saker. Den mishandlede har vanskeligheter med å bryte ut av et ødeleggende forhold. Det kan gå måneder og til og med år før den som blir mishandlet klarer å bryte overtvert. Noen klarer det aldri.

Nå kan det jo hende at dette er et engangstilfelle, at det skjedde denne ene gangen og at det aldri vil gjenta seg, men all erfaring tilsier noe annet.

Hvordan noen kan ha noen postive følelser igjen for en annen person etter noe slikt virker svært, svært vanskelig å forstå, men det er som sagt mer enn nok presedens for at det er det. I hvert fall tror den mishandlede personen at følelsene fortsatt er der. Man sier til seg selv at partneren vil forbedre seg, at det ikke vil skje igjen osv.

Men det vil det.

Det var ikke bare det at han slo henne heller, men banket henne opp etter alle kunstens regler. Hun må da ha anmeldt han? Så vidt jeg skjønner så har hun det.

Hvis det blir rettssak bør hun vitne og hvis det bare blir samfunnstjeneste så bør det være som punsjingball for en verdensmester i boksing...


6 kommentarer:

  1. Skjønnheten? Hvem av de skulle det være, siden ingen av de er pene, punktum.

    SvarSlett
  2. At det er nødt til å skje igjen er ikke et faktum bare en spekulasjon, dette sier at du mener at mennesker er uten evne til å forbedre seg. At all atferd er statisk ville nå være en stor motsettning til hva jeg har lært om mennesket som en dynamiskkreft påvirket av miljø og lærdom. At det er skjønnheten og drittsekken synes jeg ikke bør dreges for langt, vi vet trossalt ikke hva hun gjorde for å fremprovosere en slik handlding(eller om hun i det hele tatt gjorde noe - jeg vet ikke?).

    Trist er det i allefall, men om hun velger å ignorere andres bekymringer som garantert er der til store grader og tror at forholdet kan komme seg tilbake til de samme høyder er hun rett og slett dum. Den sjansen hun hadde til å la en mann forandre seg ødela hun da hun tilga mannen etter en rask telefon. Hint, man lærer lettere om tapet er større og er det ikke noe tap er det ingen lærdom å ta av situasjonen.

    Det artige nå vil være hvordan tabloidene og pressen vil forholde seg til paret fremover. Vil Chris Brown føle seg konstant paranoid, vil han gå rundt og føle seg som skurken som får bære pengesekken på åpen gate under politiets oppsyn?

    SvarSlett
  3. Loveaffair, fremprovosere? Noe sier meg at du liker å slå damene selv. Din dust.

    SvarSlett
  4. "fremprovosere fremkalle (en viss reaksjon) ved mer el. mindre sterk påvirkning; presse frem: fremprovosere en avgjørelse"

    På ingen måte sa jeg at det var noen god løsning eller handling jeg ville utført selv.

    Alt jeg sier er at ingen av oss vet hvordan historien er.

    SvarSlett
  5. Jeg nevnte jo at det kunne være et enkelttilfelle.

    Men provokasjon? Å heve stemmen eller bli sint kan være en reaksjon. Men han slo henne og slo henne og slo henne og fortsatte å slå henne.

    Hva hun kan ha sagt eventuelt er vanskelig å tenke seg.

    SvarSlett
  6. Jeg må si meg enig med Loveaffair. Ingen vet hvordan historien er utenom dem selv.

    SvarSlett