fredag 30. januar 2009

Sensasjon

Sensasjonshysteri er ikke nyheter for meg. Et barn funnet i en plastpose er ikke noen nyhet. At en mann blir myrdet er ikke noen nyhet. At Bertine Zetlitz fødte et barn er slett ikke noen nyhet. At Madonna kommer til Norge for første gang kan kanskje kalles en nyhet, men ikke en særlig interessant en. Alt dette og lignende stoff er bare sensasjonsmakeri og like interessant som å se at maling tørker.

Trekk innenfor samfunnsutviklingen, hendelser som kan forandre verden er nyheter. Trusler mot liv og helse som giftutslipp, fabrikker som bevisst slipper ut slike gifter og slikt er hendelser som fortjener førstesideoppslag. Verden er skikkelig skrudd av hengslene, det er sikkert. Vår sans for prioriteringer er, for å si det mildt temmelig forkvaklet.

11 kommentarer:

  1. dette er jo da din mening. for andre mennesker kan dette være spennende, interessant, eller hyggelig å lese!

    SvarSlett
  2. Hyggelig? Spennende? Interessant? Det er mulig at noen synes det, men det gjør det ikke til nyheter.

    SvarSlett
  3. Din sans for prioriteringer er feil hvis du ikke synes at funnet av et dødt spedbarn i en plastpose er en nyhet! Mulig du syns slike ting er helt naturlig, men det gjør heldigvis ikke mange andre!

    SvarSlett
  4. Dette er første gang jeg hører om en baby som blir funnet i en plastpose...så for meg er dette en nyhet hvertfall. (En helt grusom nyhet!)

    SvarSlett
  5. for all del.. dette er ikke en HYGGELIG nyhet, men det er en nyhet. Hvis ikke media kan viderebringe slike nyheter i tillegg til vanlig, hvordan kan allmennheten da få vite noe? eller komme med tips? dette var en forferdelig nyhet at et menneske kan gjøre noe slik! uansett omstendigheter!!

    SvarSlett
  6. Funnet var slett ikke noe hyggelig. Dermed blir medias sensasjonshunger enda verre.

    Media bør definitivt bringe fæle nyheter, langt flere dårlige nyheter faktisk, men som sagt: nyheter, ikke sensasjonshysteri.

    Hva er det foresten med all anonymiteten her? Jeg liker det slett ikke. Det er slett ikke noe vanskelig å skrive fullt navn.

    SvarSlett
  7. De gjør absolutt alt for å distrahere oss fra det som virkelig betyr noe, alt som virkelig er galt med verden.

    Det er så gjennomsiktig.

    SvarSlett
  8. Selv synes jeg det er ALT for mye elendighet som blir presset frem som topp-saker. Slik var det IKKE før verden åpnet seg opp med internett og generell media-ekspansjon. Hvordan skal man forvente at folk skal kunne bearbeide all denne tragiske informasjonen? Ikke rart angst, tungsinn, depresjon og øvrige psykiske lidelser går i taket!

    Gi oss mer positivitet i nyhetsbildet. JA, verden ER for jævlig fra en rekke innfallsvinkler, men vi må da ikke bli 'påtvunget' å forholde oss til alt sammen.

    Nyheten om babyen fortjener lokale oppslag som kan gi svar ift etterforskningen. JEG blir bare deprimert av å lese slikt. Men verre er alle detaljerte opplysninger i en rekke mord-saker hvor f.eks. 'fireåringen fant sin døde mor stukket med 50 knivstikk' og lignende. Hva SKAL jeg med denne informasjonen annet enn å dvele ved den natterstid??

    SvarSlett
  9. Jeg synes vi BØR forholde oss til alt sammen. Folk bør ikke lukke øynene, men åpne dem vidt.

    SvarSlett
  10. Problemet, Lucid Glow, er at mange mennesker blir regelrett syke av for mye tragisk informasjon. Evnen til å bearbeide informasjonen varierer i stor grad mennesker i mellom. Og hva er egentlig hensikten med tilegne seg 'disturbing details'? Er man medlem av juryen under påfølgende rettsak skal man selvsagt måtte forholde seg til ALLE fakta i saken.

    F.eks. ligger det nå ute en video på VGTV som handler om en far som kastet sin 4 årige sønn fra en bro, rett i døden.

    Hvorfor BØR jeg forholde meg til dèt?

    Mengden ubehag man opplever av å få slike saker servert i fanget varierer bl.a. med innlevelsesevnen. Selv har jeg en 4-årig sønn og derfor gør nok dette mye større inntrykk på meg enn de fleste andre. Er jeg i tillegg litt deprimert skal det ikke mye fantasi til for å skjønne at ytterligere skade kan forvoldes.

    Media i dag er HELT annerledes enn bare ti-tjue år siden. Bedre er det at man har MULIGHET til å sette seg inn i all verdens nyheter, men det medfølger store bivirkninger i samfunnet som helhet er jeg redd..

    Jeg kan knapt huske tiden uten internett, mobiltelefoner og anet som har økt tempoet i hverdagen. Men det var garantert mindre 'dritt' å forholde seg til.

    SvarSlett
  11. Etter min mening er det folks tilbakeholdenhet som gjør at verden er så ille som den er. Det vil alltid skje fæle ting, men langt mindre av dem hvis ikke folk prøvde å lukke ute det de ikke orket å forholde seg til. Så du får nok ingen sympati fra meg.

    SvarSlett