torsdag 19. februar 2009

tregrepsrock og de som lytter på den

Rockegruppen AC/DC hadde konsert på Fornebu i kveld. De har imponert gammelpopens venner i tjue år med sin tregrepsrock, en «musikk» som får noenlunde oppegående musikkelskere til å sovne. Nå må det jo innrømmes at selv åttitallets tregrepsrock er imponerende hvis man sammenligner med det meste som blir utgitt på etablerte plateselskap i dag, men det er absolutt ikke noe å gå mann av huse av, og AC/DC trakk massive tilhørertall i kveld.

Bråket og kaoset som fulgte med er bare positivt, men man kan generelt sett ikke forvente særlig mye av folk som betaler en masse penger for å høre på slikt møl.

Enhver sin smak, selvfølgelig, men som sagt, dette er litt for drøyt.

20 kommentarer:

  1. Konserter som tiltrekker seg slikt white trash burde legges til langt utenfor tettbygde områder.

    La lavpannene møtes, slåss og bedrive sine sedvanlige aktiviteter - et annet sted.

    SvarSlett
  2. fy faen for noen invalide 3skaller dere er! fei alle under en kam liksom! jævla idioter! alle som hører på BRA musikk trenger ikke å være idioter vet dere...og som sagt: hver sin smak når det gjelder musikk! så ikke kom her å si at acdc er møl, forbanna møkkahue

    SvarSlett
  3. Å kalle det møl er vel strengt tatt altfor mildt sagt. Det er atskillig verre enn som så.

    SvarSlett
  4. Vet ikke om jeg tør ta innlegget ditt alvorlig jeg...isåfall mangler du noe grunnleggende musikalsk..
    jeg hører også på mye BRA musikk..alt i fra Vinnie Colaiuta til Toto..all rock har sin spede begynnelse fra bluesen...tror du rett og slett mangker både takt følelse og innlevelse..sånn sett rent musikalsk
    hilsen Trommis på 42 som også digger 3 greps riff...

    SvarSlett
  5. Så stusselig blogg! Rakke ned på et av verdens virkelige store rockeband pga det noen få tilskuere gjorde. De har dessuten holdt på i langt lenger enn 20 år, så du veit jo egentlig ikke hva du snakker om. Tipper du er en kvasi jazzer eller funker, eller en fusiondude som hater alt som heter Gibson og Marshall, og at ingen korder skal spilles uten tall bak.
    Utvid horisonten din, lille pjokk, eller hold kjeft.

    SvarSlett
  6. Mitt absolutte favorittband er Rush, som sannsynligvis har mer talent enn 90% av alle andre band du kan tenke deg. Likevel syns jeg AC/DC har en fantastisk energi og herlige enkle rytmer, og jeg STORKOSTE meg på konserten. Og jeg vil helst ha meg frabedt å bli kalt white trash av overlegne "intelektuelle" bedrevitere som tror de har rett til kan dømme folk ut ifra musikksmak.
    -jente 25

    SvarSlett
  7. Det at du ikke fikk deg noe med fjortisene på lokalet under Vassendgutane-konserten bør ikke gå ut over de som faktisk setter pris på musikk.

    SvarSlett
  8. Hehe, jeg må si jeg er absolutt ingen fan av AC/DC. Jeg synes et par låter er gode(TNT og Livewire f.eks), men jeg synes de har lagd samma plata om igjen og om igjen i 20 år eller mer nå. Men 23 000 tilskuere sier seg at det er ikke bare white trash og drit som dukker opp der. Riktig nok så er 60 % av mennesker rent søppel, men kjenner flere som dro dit som jeg jeg absolutt ikke vil kalle for søppel! Kan tenke meg det var et par dusin lavpanna retards der som skulle vært katapultert ut i havet, men har du noen gang vært på en hard rock/ metal konsert uten et beite blant flokken som er komplett retards?
    Selv takler jeg ikke no særlig AC/DC, men jeg respekterer at andre liker det, det er deres sak.
    Og for å si det 23 000 på en konsert sier seg også at det er ikke bare drit ;-)
    Muligens har det mye med at jeg har hørt altfor mye AC/DC spilt omigjen og omigjen til det smertefulle på utesteder som har djer og lignende med manglende fantasi. Jeg vanket en stund på et utested som spilte de samme låtene hver eneste helg i flere år, 35 % av det var AC/DC ; at det er grunnen til at jeg ikke er spesielt glad i det på toppen av at jeg synes det blir altfor mye av det samme om igjen på platene.
    Men smaken er som baken, den er delt i to og full av dritt :D
    med andre ord vi hører alle på noe skikkelig drittmusikk innimellom de gode, og det som skinner som gull hos noen stinker som bæsj hos andre.

    På en måte har AC/DC opprettholdt sin fanbasis og videreført den opp igjennom tidene ved å spille inn og gi ut skiver som høres ganske like ut . Dermed opprettholdt de gamle fansa og fikk(og får) med seg flere og flere nye opp gjennomtidene og ikke bare igjennom sine mest kjente tidligere plater. Genialt egentlig for å få fans og beholde gamle fans! Winning Formula.
    Og jeg må si bloggstarter har en noe blærete framtoning som får bloggstarter heller til å virke motsatt av det han prøver å fremstå som(sofistikert og feinschmeckersk innen musikk), han virker med sine utsagn som en bittelitt mindre intelligent fyr som rakker ned på det han ikke liker, på en noe drittungeaktig måte,og virker noe som en musikk-jålekopp!

    SvarSlett
  9. beklager eventuelle skrivefeil som jeg glemte å rette opp i min tidligere kommentar.
    Det skulle blant annet stå at JEG synes 60% av folk er søppel.
    :P

    SvarSlett
  10. korreksjon : Bloggstarter kombinert med første anonyme kommentar.

    SvarSlett
  11. Lenge leve musikkeliten!!

    Frijazz, fri impro og støymusikk for det lille selvoppholdende miljøet som går på hverandres konserter og bifaller høylytt den høyverdige kunsten som menigmann ikke alltid forstår. AC/DC fant vel ikke opp kruttet, men vekker sikkert en herlig nostalgisk følelse hos de som har levd noen år.

    Som en tidligere debattant sa så trenger ikke all bra musikk være skeive takter og mange tall bak akkordene. Powerchords over Dsus4 + 9 any day i min verden.

    SvarSlett
  12. Det er så kjedelig at man faller i søvn stående, med mindre man spriter det opp med et eller annet.

    Musikk behøver ikke være så altfor avansert, men det bør ikke være så enkelt at man sovner når spiller det heller, både når man lytter og spiller selv.

    SvarSlett
  13. Det er dårlige greier, som å se maling tørke.

    SvarSlett
  14. Hvis du vet hvordaen det er å se maling tørke så bør du skaffe deg et liv. Som for eks å høre på god rock'n roll. Disse andre forståsegpåere kunne fortalt hva de selv hører på så kunne jeg fortalt dere hvem de er....

    SvarSlett
  15. AC/DC har solgt mer enn 200 millioner album, i tillegg, så vidt jeg vet, er alle konsertene utsolgte på "rekortdtid".

    I følge wikiepdia regnes AC/DC for å være noe av det største som har hendt rockemusikken.

    Svært få band klarer å samle så mange forskjellige typer mennesker på konserter. I går så jeg gutter og jenter fra 10 år til damer og menn på over 60 år. Alt fra noen "litt for fulle" ungdommer, til menn/damer som mer eller mindre var kledd for ball :-)

    SvarSlett
  16. Dette innlegget viser mer om din personlige ignoranse enn hvor "intelektuell" du er. Å gå på konsert trenger ikke være om de store, krevende musikalske opplevelsene.

    Å se barndomsheltene spille live når man er 30, og se at dem fortsatt lager enorm stemning blant et kaldt norsk publikum er en opplevelse uansett hvor enkel eller teknisk musikken er.

    SvarSlett
  17. Ja, de har en stor tilhengerskare, men hva så? Det sier lite om musikken. Mange elendige band og sangere har mange som liker dem.

    Som Gråfelder sier: det dreier seg ikke om at man har så store krav, bare krav om et visst minumum av musikkopplevelse.

    Det får man ikke med dette bandet.

    SvarSlett
  18. Blir så sliten av folk som sitter bak et tastatur med brunskjorten sin og nisser lavmål hit og dit!Sutringen er av så infantil,limbisk og stupid karakter at i den grad man skal se det i lys av noe annet enn mongloid provokasjon fra en mentalpasient på fylla,så vet ikke jeg.
    Det irritrerer meg at jeg gikk på limpinnen og lot meg provosere til motmæle,men maken til lavmål har jeg aldri sett,hørt eller lest i hele mitt liv.
    Greit,acdc er ikke Rush,PinkFloyd eller noe annet band,men er det på noe som helst grunnlag relevant?Musikk og opplevelsen av en konsert er ganske personlig vil jeg ane et snev av langt der inne i hodet.Minimalistisk musikk kan være like underholdende for det trente øret som Wagner er krem for den som foretrekker krem.
    La oss lavpanner møtes,kose oss med god musikk,underholdes av gamle rockere og fortsette studiene/å jobbe dagen etter!Let there be rock,sa folk!

    SvarSlett
  19. Det som er så genialt er at en som digger Rush synes han er bedre enn de som digger AC/DC. Selvbedraget er snasne greier. En Rush fan er hverken bedre eller dårligere enn en AC/DC fan.
    Også genialt å bruke begrepet tregrepsmusikk nedlatende.
    Hva da med ettgrepsmusikk ala John Lee Hooker?

    SvarSlett
  20. acdc er en skam for rocken. Den er lavpannet og ukritisk, og bør behandles med nedlatenhet, akkurat som dens tilhengere. TV-konserten var selvfølgelig også helt elendig.

    Det er kort og godt ingen formildende omstendigheter her.

    SvarSlett