tirsdag 3. juli 2007

Tv-tasterne

Folk sitter foran TV’en hele natten eller i timevis og taster, og gir en masse penger, enten til TV2, TVNorge eller NRK, eller til alle sammen. Det var en som brukte over to hundre tusen på det. Han var nok en tanke atypisk, men mange bruker enorme beløp og massevis av tid på å kommunisere med et tv-apparat.

Jeg skjønner det ikke, skjønner ikke filla av det. Det er noen som driver med det, som jeg har snakket med som påstår at dette er hva som går for sosial omgang i disse dager, men jeg skjønner det fortsatt ikke. En ting er sikkert. Tv-selskapene soper inn penger på disse folkene. Det har for lengst blitt et «sosialt» fenomen som ikke går av moten med det første.

Hvor lett folk lar seg lure. Som med ringetonene på mobiltelefonen, IPod, IPhone og tusenvis av andre smarte, egentlig veldig dumme markedsføringstriks. De burde ikke ha fungert, men de gjør det. Det sier vel egentlig alt om forbrukernes bevissthet når det gjelder å kjøpe tjenester eller varer. Reklame, når alt kommer til alt, dreier seg om å få folk til å bruke tid og penger på ting de overhodet ikke har bruk for.

Reklame funker. Fordumming funker. Folk ønsker å bli lurt, ønsker å bli bedratt, det finnes ingen annen forklaring.

2 kommentarer:

  1. ... og jeg, som nok har mer enn et snev av kikker-tendenser, kan sitte fascinert og følge med på tasterne skriblerier, mens jeg lager fantastiske historier inne i hodet mitt om hvem de egentlig er ...

    SvarSlett
  2. Ok, da er det jo ikke helt bortkastet likevel...

    SvarSlett